Dlaczego Alibaba odnosi sukces w handlu internetowym

W jaki sposób Alibaba odniósł sukces i ukształtował język mandaryński e-handel

Alibaba to język mandaryński holding e-commerce założony przy 1999 roku. Twórcą jak i również prezesem jest Jack Dzierży, najbogatszy Chińczyk, z majątkiem wycenianym na ponad 28 mld dol.

Alibaba to m. in. serwis Taobao pozwalający wystawiać w sprzedaż i kupować towary po cenie ustalonej bądź negocjowanej. To także Tmall skierowany do dużych spółek handlowych oraz Alipay - własna platforma obsługi e-płatności.

W 2017 r. giełdowa wycena Alibaby przekroczyła 300 mld dol.

Przepis na sukces Alibaby w Chinach w czterech punktach

Jak to się stało, że Alibaba odniósł sukces na chińskim rynku handlu internetowego? Aswath Damodaran w książce "Wycena firmy. Storytelling i liczby" twierdzi, że zadecydowały o tym cztery czynniki.

Po pierwsze - wczesne wejście na rynek i ukształtowanie go pod kątem osobistych atutów. "W 1999 roku kalendarzowego, gdzie firma Alibaba zaistniała, chiński rynek handlu sieciowego był jeszcze w powijakach. Najwięksi amerykańscy sprzedawcy sieci (Amazon, eBay) albo zupełnie ten rynek ignorowali, bądź nie umieli się na nim odnaleźć" - napisał Damodaran.

Drugi element to zróżnicowanie i dominacja. Alibaba początkowo nie naliczał prowizji od transakcji, utrzymywał się z reklam. Poza tym dostosował się do chińskiej kultury, upodobniając się do odwiedzenia bazaru, na którym kupiec i klient negocjują wraz z sobą. I wreszcie wiarygodność zapewniła firmie dominację. "W 2013 roku około 70 proc. wartości transakcji handlowych w chińskim internecie dokonało się za pośrednictwem jakiejś ze stron internetowych naszej firmy" - czytamy.

Zobacz też: Najbogatszy Chińczyk i jego 4 składowe sukcesu w biznesie

Trzeci czynnik to brak chciwości. Damodaran zwraca uwagę, że mimo dominującej lokalizacji w branży transakcji internetowych po Chinach, Alibaba zatrzymuje na rzecz siebie tylko niewielki odsetek ich wartości. Taka strategia okazała się źródłem dominacji konkurencyjnej. "Konkurentom trudno wydaje się zaoferować kupującym i sprzedającym atrakcyjniejsze warunki cenowe" a mianowicie pisze.

Czwarty element sukcesu Alibaby Damodaran oznacza: żadnych pozorów. "Firma odrzucić aspiruje do miana technologicznego innowatora, w związku z im ponosi minimalne koszty testowań i rozwoju. Dzięki temu zdarza jej się uzyskać najbardziej imponujące wyniki(... )" a mianowicie zauważa Damodaran. Podkreśla także, że Alibaba generuje swoje przychody niemal bez wysiłku i nie przeznacza ważnych kwot na marketing.

Warto jednak dodać, iż grupa Alibaba zainwestowała w ostatnim czasie 15 mld dol. w badania i rozwój w trzech obszarach: sztuczna rozum, fintech, komputery kwantowe.

Foto: Wydawnictwo Poltext

Damodaran podkreśla, że te cztery faktory, które zadecydowały o sukcesie Alibaby w Chinach, mogłyby okazać się słabościami w innych krajach. Firma Jacka Ma jest też obecna na polskim rynku e-zakupów. Portal Aliexpress co miech odwiedza nawet 5 mln użytkowników z Polski.

Baryłka ropy za 35 dolarów? «Możliwa jest powtórka krachu z 2009 roku» Surowce