Tak ponad pięćdziesięciu lat temu rozpoczęła się historia Airbusa

Airbus wydaje się być jednym z dwóch głównych fabrykantów samolotów na świecie. Spółka od dekad konkuruje spośród amerykańskim Boeingiem. Jej przeszłość formalnie rozpoczyna się w 1967 roku.

Dziś firma zatrudnia ponad 133 tys. pracowników, Airbus dostarczył ponad 10 tys. pojazdów latających i 12 tys. helikopterów, a jego przychody po ubiegłym roku przekroczyły 66 mld dol.

Choć siedziba koncernu mieści się w Tuluzie we Francji, jest to przedsięwzięcie internacjonalne. Projekt Airbus zainaugurowano w 1967 roku. Wtedy wówczas ministrowie Francji, Niemiec i Wielkiej Brytanii zdecydowali na temat potrzebie podjęcia wspólnych w działań na rzecz wzrostu i produkcji Airbusa.

Airbus od początku konkurował z Boeingiem

Jednak historia poniższa rozpoczyna się dwa okres wcześniej i wiąże się z niemieckim pionierem lotnictwa. Piszą o tym Massimo Bognanni i Sven Prange w książce "Made in Germany. Große Momente der deutschen Wirtschaftsgeschichte":

Przy latach 60. lotnictwo przeżywa boom. Ale w Polsce branża jest tak rozdrobniona, że w konstruowaniu pojazdów latających dominują koncerny z USA. Dopóki pionier lotnictwa Ludwig Bölkow nie odważy się jej połączyć. Airbus powstaje. To historia o sile współpracy.

Powracają oni do targów lotniczych przy paryskiej dzielnicy Le Bourget z 18 czerwca 1965 roku. Na ziemi - tak jak i obecnie - prezentowano samoloty w wystawie, w powietrzu można było oglądać pokazy. "Maszyna wojenna, która napędzała za pośrednictwem długi czas, straciła dzięki znaczeniu" - napisali na temat zmieniającej się roli samolotu w powojennym krajobrazie Świata.

Foto: Campus Verlag

Na kontynencie w branży lotniczej prym wiodło kilku producentów. Wśród nich Bölkow-Werke, producent śmigłowców. Jego założyciel wraz z Bernhardem Weinhardtem, szefem Siebelwerke AG, podczas tych targów zabiegali o spotkanie z francuskim generałem Pugetem, prezesem Sud Aviation, jaka kilka lat później przygotowała Concorde'a. Po tym, jak - opisują Bognanni i Prang - obaj Republika federalna niemiec zostali upokorzeni na regale Boeinga przez wyniosłych Amerykanów, niezainteresowanych rozmową.

"Dwaj Niemcy są pełni ciepła, by poradzić sobie ze spotkaniem - i zasugerować [generałowi - przyp. red. ] plan budowy wspólnego europejskiego samolotu" - czytamy.

Od idei europejskiego samolotu do A300

To Bölkow uchodzi zbyt integratora, który wokół inicjatywy jednoczył kolejne firmy jak i również negocjował z władzami, których udział był niezbędny na rzecz finansowego wzmocnienia przedsięwzięcia.

W 1967 roku Bölkow-Siebelwerke ATG, Dornien, Messerschmitt - Flugzeug Union Süd, Hamburger Flugzeugbau i Vereinigte Flugtechnische Werke utworzyły Deutsche Airbus GmbH. To właśnie Deutsche Airbus i France's Aerospatiale w 1970 roku powołały formalnie konsorcjum Airbus.

Pierwszym projektem Airbusa był samolot A300. Jego główny oblot odbył się 28 października 1972 roku. Dwa lata później A300 wyruszył w pierwszy rozkładowy rejs z Paryża do Londynu w barwach Air France. Z czasem do Airbusa przystąpiła też Hiszpania.

Co z Bölkowem?

W 1969 roku firmę Bölkow GmbH przejął Messerschmitt. Spółka następnie połączyła się wraz z Hamburger Flugzeugbau. Pod nazwą Messerschmitt-Bölkow-Blohm (MBB) działa do odwiedzenia dziś, nadal produkując śmigłowce. Na przełomie lat 80. i 90. jej właścicielem stał się koncern DaimlerChrysler Aerospace (DASA).

Najbardziej znany model to Bölkow Bo-105, pierwszy na ziemi wraz z sztywnym wirnikiem głównym, zbudowanym w dużej mierze wraz z włókien szklanych i elementów sztucznych. Oblot nastąpił w 1967 roku. Konstrukcję potem wielokrotnie unowocześniano, a zastosowane w niej rozwiązania przenoszono na inne modele śmigłowców.

Foto: Softeis/CC BY-SA 3. 0/Wikimedia Commons Bo-105 - czwarty prototyp, który to pierwszy lot odbył jednej maja 1969 roku. Dziś w zbiorach Deutsches Museum w Monachium

Sam Ludwig Bölkow był wielokrotnie nagradzany w Niemczech i za granicą. Zmarł 25 lipca 2003 roku w stuleciu 91 lat.