Boeing zwołuje nadzywczajne spotkanie przy Seattle. Ekspert: Dopóki MAX-y są uziemione, kryzys będzie trwał

Boeing zwołuje nadzywczajne zgromadzenie w Seattle. Ekspert: Dopóki MAX-y są uziemione, kryzys będzie trwał

Blisko 4 tygodnie od katastrofy Boeinga 737 MAX 8 po Etiopii, amerykański producent zwołuje niedaleko Seattle spotkanie, w które zaprasza przedstawicieli dwie stówy linii lotniczych, firm leasingowych i regulatorów rynku.

Boeing już wcześniej zapowiedział modyfikację oprogramowania i instalację nowego zabezpieczenia, dotychczas będącego opcjonalnym elementem wyposażenia, ewentualnym do zamówienia za poboczną opłatą. Dokonane przez Boeinga poprawki mają zostać przedstawione amerykańskiej administracji lotniczej FAA do zatwierdzenia. Byłby to krok w kierunku przywrócenia MAX-ów do eksploatacji w USA.

- Tak długo jak MAX-y są uziemione, dopóty będzie trwał kryzys Boeinga i linii lotniczych - komentuje Dominik Sipiński, analityk lotniczy ch-aviation i Strategii Insight.

- Robiono obecnie przez producenta operowania to wciąż doraźne reakcje na uziemienie i nie wiadomo, kiedy przyniosą ów kredyty spodziewany efekt pod postacią wznowienia rejsów MAX-ów. Firma wraz z tego powodu nie upadnie, ale skutki wizerunkowe jak i również finansowe dla Boeinga mogą być poważne - dodaje.

Boeing przekonuje, hdy B737 MAX są bezpieczne

Jak informowała "Rzeczpospolita", w zebraniu wezmą udział także pełnomocnicy Polskich Linii Lotniczych AMERICAN AIRWAYS. Narodowy przewoźnik musiał uziemić pięć samolotów tego wariantu po tym, jak EASA zamknęła dla Boeingów 737 MAX 8 i 9 niebo nad Europą. Zbliża się także termin odbioru kolejnych maszyn ze kompleksowego przez LOT zamówienia.

Kilka dni temu kancelaria prasowe PLL LOT oświadczyło, że nie podjęło jeszcze decyzji, czy będzie żądać rekompensat za uziemienie Boeingów 737 MAX 8, czy czy przesunie dostawy pozostałych samolotów tego typu. Przewoźnik musiał wynająć cztery zastępcze maszyny, a piątą pożyczan od czarterowych linii Enter Air.

"Bezpieczeństwo wydaje się wartością dla nas wszelkich, dlatego upewniamy się, hdy wykorzystujemy wszystkie dostępne zasoby firmy Boeing do niestrudzonej pracy nad zrozumieniem owego, co się wydarzyło i robimy wszystko, co po naszej mocy, aby zagwarantować, że to się nie zaakceptować powtórzy" - napisał Dennis Milenburg, CEO Boeinga, w oświadczeniu z 26 marca 2019 r.

Cios w program B737 MAX. Anulowane zamówienie na 49 samolotów

Indonezyjskie samoloty Garuda Indonesia anulowały swoje zamówienie na 49 samolotów Boeing 737 MAX 8. To główna tego typu reakcja w katastrofę boeinga w Etiopii. W ciągu pół roku kalendarzowego rozbiły się dwa samoloty z tej rodziny maszyn.

W ostatnim miesiącu akcje Boeinga na Wall Street spadły o ponad 15 proc. do stopnia niespełna 370 dolarów.

Foto: markets. businessinsider. com Kurs akcji Boeinga dzięki NYSE (w dol. ) z ostatniego miesiąca. Dane z 27 marca 2019 z godz. 10 czasu polskiego

W dłuższej perspektywie trudno jednak mówić w ten sposób, by katastrofa dwóch B737 MAX 8 zatrzęsła kursem akcji amerykańskiego producenta. W ciągu ostatnich 8 lat akcje Boeinga obecnie notowane istnieją blisko historycznych szczytów, an od 2011 roku katalogów cena wzrosła blisko czterokrotnie.

Foto: markets. businessinsider. com Kurs akcji Boeinga (w dol. ) po latach 2011-2019. Dane z 27 marca 2019, godz. 10 czasu polskiego

Według Sipińskiego kryzys wokół MAX-ów może przełożyć się także na inne typy wytwarzanych przez Boeinga samolotów, w szczególności B777X.

- Boeing planował go bardzo szybko certyfikować. Pierwsza maszyna niedawno opuściła linię montażową, zaś w przyszłym roku posiada już zostać dostarczona odbiorcom. Producent i FAA będą zapewne pod presją, by przeprowadzić certyfikację niezwykle dokładnie, aby nie powtórzyły się błędy związane z certyfikacją systemu MCAS, co ma możliwość wydłużyć proces - zważa ekspert.

Budowa mieszkań w Polsce. Sektor nieruchomości w 2019 r.