W Polsce brak tysięcy zawodowych kierowców. Choć zarobić można ponad sześć tys. zł

Zatrudnienie po tej branży może znaleźć nawet 100 tysięcy ludzi. Niektóre firmy wskutek zagrożeń transportowych zawieszają zlecenia - wynika z raportu przedsiębiorstwa doradczej PwC. - To jedna z głównych granic rozwoju firm transportowych - uważa prezes Związku Szefów "Transport i Logistyka Polska" Maciej Wroński.

Raport „Rynek pracy kierowców w Polsce” został przygotowany za pośrednictwem PwC na zlecenie i przy współpracy ze Związkiem Pracodawców „Transport i Logistyka Polska”.

Zdaniem profesjonalistów PwC obecnie brakuje w porządku. 100 tys. kierowców (20 proc. zatrudnienia w branży).

Autorzy badań przestrzegają, że takie deficyty mają możliwość mieć negatywny wpływ na rozwój sektora transportowego.

- Jeżeli branża żeby się rozwijała dość można, w rzeczywistości wolniej niż dotychczas, to za 10 latek może brakować 300 tys. kierowców. To jest zauważalny problem nie tylko gwoli branży, ale także na rzecz całej gospodarki - mówi ekonomista PwC Mateusz Walewski.

Źródło: PwC Dynamika przewozów, dynamiki cyfry pracowników oraz dynamika ilości pojazdów w Polsce w czasach 2004-2015

Przyczyny?

Ciężkie warunki pracy, niewielkie zarobki to tylko niektóre z przyczyn, które odpychają do podejmowania tego lekcje.

Budowa ważnej kosztowny ma wreszcie ruszyć. Premier: znaczenie strategiczne

Niedobór kierowców sprawia, że spółki już nie przyjmują pewnych zleceń. - Z raportu wynika, że stały niedostatek kierowców odczuwa 20 % firm transportowych, natomiast 60 procent firm sygnalizuje podobnej treści problemy raz na jakikolwiek czas - mówi Mateusz Walewski.

Badacze PwC zwracają uwagę na przesłanie polskiego sektora transportowego - jest jednym z dobryh w Europie. Jego wyhamowanie przyniosłoby szkody dla kompletnej gospodarki.

Presja spedytorów

Najbardziej dotkliwym problemem wydaje się presja, jaką wywołują spedytorzy, którzy niejednokrotnie oczekują pozornych terminów dostaw.

Wroński proponuje także uruchomienie szkolnictwa zawodowego, ponieważ obecnie młody człowiek, który rozważa podjęcie tego zawodu, jest zobligowany wyłożyć prywatne pieniądze dzięki szkolenia, które są nieodzowne.

Według Walewskiego kluczową barierą na rynku są koszty zdobycia uprawnień.

- Zdobycie zawodu kierowcy z pełnymi uprawnieniami jest bardzo drogie. Obecnie, aby zostać pełnoprawnym kierowcą należy wydać - najczęściej spośród własnej kieszeni, a mówimy o ludziach często wyjąwszy wykształcenia, od 9 w celu 12 tys. zł. Wówczas jest bardzo poważna bariera - mówi ekonomista.

Szkolenia ze środków publicznych

Jak wskazał, "dobrym wyjściem byłoby wsparcie szkolenia kierowców ze środków publicznych". Swoim zdaniem w szkołach profesjonalnych dla dorosłych powinno się wpisać program szkolenia kierowców. Uczestniczący w konferencji prezes Zależności Pracodawców Transport i Logistyka Polska Maciej Wroński wskazuje, że brak kierowców to główna bariera rozwojowa firm przewozowych.

Szybciej po Karpaty. Ruszy budowa drogi ekspresowej

Autorzy referatu szacują, iż popyt na kierowców samochodów ciężarowych będzie rósł w tempie zbliżonym do tempa wzrostu przewozów towarowych - czyli o 2, 5 - trzech proc. rocznie do roku 2025, a to określa - jak wskazują autorzy - że do 2025 r. liczba kierowców samochodów ciężarowych powinna wynosić ponad 800 tys.

Analitycy PwC ocenili, że zbyt niewiele osób co roku, zdobywa kwalifikacje niezbędne do robienia zawodu. Jak podkreślił Wroński w naszym kraju powinno się odbywać dwa razy więcej eventów szkoleniowych niż obecnie.

- Dzisiaj, co roku umiejętności uzyskuje ok. 35 tys., a powinno ok. 60 tys. osób - dodaje Wroński.

6 tys. zł brutto

Raport wskazuje, ze kierowca obsługująca transport międzynarodowy zarabia 6 tys. zł brutto (na łapkę ok 4, 2 tys. zł). Obecnie branża transportowa jest bardzo dobrym rynkiem dla pracowników - kluczową przyczyną są braki kadrowe. Czas poszukiwania pracy przy tym sektorze średnio obstaje pięć dni.

Źródło: PwC Szybkość znajdowania pierwszej i kolejnych zadań w zawodzie kierowcy

Zdaniem Walewskiego kierowcy zarabiają dużo "jak na osoby z wykształceniem zawodowym". - Natomiast po kilku czasach pracy w zawodzie odczują wypalenie zawodowe - zaznacza.

- Na pewno kierowca zarabia dwa razy większą ilość wiadomości niż maszynista, trzy razy więcej niż zwykły pracobiorca fizyczny - dodaje Wroński.

Źródło: PwC Szybkość znajdowania nowych kierujących przez przewoźników

Jak wynika z raportu w ostatnich latach znacząco wzrosła liczba obcokrajowców pracujących dla polskich przedsiębiorstw transportowych.