Import używanych aut do Naszego kraju. Raport Samar  Moto

Ponad milion używanych samochodów trafiło do Polski. "Czwarty rezultat w historii"

W 2018 roku do Polski sprowadzono ponad milion używanych samochodów, czyli o przeszło 7 procent więcej aniżeli w rok wcześniej. Średni wiek tych aut to blisko 12 lat - podał w czwartek Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Dodano, że ponad połowa sprowadzonych pojazdów pochodziła spośród Niemiec.

Jak czytamy w raporcie Samar, "to czwarty pod względem wielkości rezultat w historii".

Zakaz wjazdu dieslami do miasta

Sprowadzamy starocie

Autor raportu Michał Hadyś podkreśla, że "nadal sprowadzamy starocie, najpopularniejszym rocznikiem wydaje się 2007, a wiek pojazdów sięga blisko 12 czasów i wynosi średnio 11 lat i 10 miesięcy".

"Najwięcej, aż 58 proc. aut jest importowanych z Niemiec, z Francji 9 proc., z Belgii 7 proc. " - dodaje.

Samar podał, że najwięcej aut sprowadzono do Wielkopolski i Województwa mazowieckiego, w tych regionach wkład w krajowym imporcie sięga odpowiednio 12, 4 proc. i 12, 3 proc.

Na trzecim rejonie, z udziałem 9, dziewięć proc., plasuje się województwo śląskie. Największy wskaźnik wzrostu importu odnotowano w województwie podlaskim (+9, 3 proc), najmniejszy - w Wielkopolskim (+5, 7 proc. )".

Moda na stare diesle

W raporcie podkreślono również, że moda dzięki stare diesle trwa. "Trend 12-miesięczny wzrósł do poziomu 43, 1 proc. (dane dotyczą samochodów osobowych spośród pominięciem minibusów zbudowanych w bazie aut użytkowych)" a mianowicie stwierdzono.

"Ostatnio ten wynik obserwowaliśmy w maju 2016 roku, jednak w takim przypadku udział ten spadał wraz z miesiąca na miesiąc, natomiast teraz rośnie nieprzerwanie od czasu maja 2017 roku. Przy samym grudniu udział diesla wyniósł 43, 8 proc" - podano w raporcie.

Prezes Instytutu Samar Wojciech Drzewiecki ocenia, hdy "na pocieszenie pozostaje zjawisko, że choć udział silników wysokoprężnych rośnie, są one młodsze od silników benzynowych".

"Statystycznie diesel sprowadzony w 2018 roku posiadał 10 lat i 12 miesięcy, podczas gdy wersje benzynowe średnio 13 lat" a mianowicie zaznacza.

Potężne pieniądze na auta elektryczne

Najwięcej aut zasilanych olejem napędowych sprowadzano z Niemiec, Francji i Belgii. Owe trzy kraje stanowią 80 proc. importu samochodów wraz z silnikiem Diesla.

1, 6 mln aut na drogach

"W 2018 r. łącznie zarejestrowanych zostało przeszło 1, 6 mln samochodów. Wcześniejszy rekord ponad jednej, 5 mln auta, odnotowany został w 2008 r., ale wtedy za przyrost parku odpowiadał głównie największy w historii import używanych (prawie 1, 2 mln sztuk). Ciekawie prezentuje się struktura rejestracji ze względu na typ klienta przy 2018 roku. W sytuacji importu - 97 proc. aut zarejestrowały osoby własne. W wypadku samochodów nowych prywatni nabywcy stanowią zaledwie 26 proc. " - napisano.

W raporcie zaznaczono, że "od momentu wejścia Polski do Unii Europejskiej (1 maja 2004 roku) import używanych samochodów wyniósł 13, 3 mln aut".

Jak czytamy, w tym samym czasie zarejestrowanych zostało 5, 5 mln nowych samochodów. Podkreślono, że auta, które wyjechały po ramach reeksportu i ponownie wróciły w zakresie importu, liczone są podwójnie.

Źródło: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego "Samar" Rejestracja wykorzystywanych samochodów z importu przy latach 2000-2018

Czesi kupują polski węgiel. Na naszym portalu taniej i pewniej Informacje