Wakacje z bankrutem. Turyści mają być dobrze chronieni po zmianie prawa

Pierwszy w tym r. touroperator w lutym ogłosił bankructwo. Zasada jest taka, że prawo w tak zaawansowanej sytuacji staje po witrynie podróżnych i gwarantuje przełom pieniędzy za nieudane wakacje. Od lipca, kiedy wejdą w życie nowe prawo, ochroną ma być objętych jeszcze więcej turystów. Nie wydaje się być tak różowo – reagują jednak eksperci.

Dosłownie kilka dni temu Rejsclub. pl, biuro z Pruszcza Gdańskiego specjalizujące się przy organizacji rejsów, poinformowało na temat swojej niewypłacalności. Osoby, które właśnie wypoczywają na rejsach zorganizowanych przez touroperatora, dokończą urlopy i wrócą do odwiedzenia Polski.

Roszczenia osób, które nie pojadą na wycieczki, pokryć ma polisa firmy - polisa spółki to 830 tys. złotych. Jeśli to nie trzeba na pokrycie strat, klienci mogą domagać się wypłaty odszkodowań z Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego.

Organizowali rejsy, ogłosili niewypłacalność. Sprawdź, jak odzyskać finanse

Czym jest Turystyczny Fundusz Gwarancyjny?

Pieniądze z Krajoznawczego Funduszu Gwarancyjnego wypłacane istnieją dopiero, wówczas gdy wyczerpie się pula środków z polisy biura podróży. Mówiąc klarownie, uruchomiony na koniec 2016 r. TFG jest dodatkowym zabezpieczeniem na wypadek bankructwa lokum podróży - firmy, które organizują imprezy turystyczne muszą co miesiąc odprowadzać składki na fundusz.

3, 5 tys. operatorów przy ubiegłym roku przelało dzięki konta funduszu 40 mln złotych.

Obowiązki firm turystycznych podróży

Kto nie dopełni obowiązku, musi liczyć się z tym, że zostanie wykreślony z rejestrów biur podroży i przez trzy lata nie będzie mógł zbywać wycieczek. O wykreślenie danego biura TFG wnioskuje do marszałków województw. Do tego momentu kasa złożył blisko 170 tego rodzaju wniosków, przede wszystkim dotyczących małych firm.

Zalążek: Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny Obserwacje o wykreślenie z rejestrów biur podróży - postać na 9 lutego 2018 roku

- Najprawdopodobniej to biura podróży, które nie prowadzą już działalności, zaś jedynie nie dopełniły formalności wykreślenia się z rejestru. Chodzi o biura, które nie spełniają obowiązków w stosunku do TFG, ale widnieją przy rejestrach biur podróży. W tej chwili marszałkowie, prowadzący nadzór ponad biurami podróży, muszą rozpocząć dalsze postępowania wyjaśniające – tłumaczy procedurę Aleksandra Pusty, rzeczniczka Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, który zarządza TFG.

Na razie ponad 20 biur podróży otrzymało trzyletni zakaz prowadzenia działalności.

Co to oznacza na rzecz klientów? - Nawet jeżeli przedsiębiorca zostanie wykreślony z rejestru i zostanie wydana decyzja o trzyletnim zakazie wykonywania działalności i faktycznie będzie musiał wywiązać się z uprzednio zawartych umów. W związku z tym ewentualne wykreślenie touroperatora z ewidencji nie wiąże się z konsekwencjami na rzecz jego klientów – powiada Aleksandra Biały i dodaje, że do tego momentu nie są uruchomione żadne środki z turystycznego funduszu.

- Turystyka jest jedyną dziedziną usługową, której klienci istnieją w pełni zabezpieczeni finansowo na wypadek niewypłacalności – dodaje Elżbieta Wanat-Połeć, prezes Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.

Zmiany od 1 lipca

Pozycja klientów ma okazać się jeszcze wzmocniona w połówce roku. 1 lipca w życie wchodzi bowiem ustawa o imprezach turystycznych jak i również powiązanych usługach turystycznych. Oryginalne przepisy, które wdrażają unijną dyrektywę, rozszerzają krąg podmiotów zobowiązanych do uiszczania składki na fundusz.

Od lipca taki obowiązek pozostaną mieli także przedsiębiorcy prezentujące tzw. powiązane usługi krajoznawcze. Chodzi o firmy wyprzedające np. bilet lotniczy, natomiast następnie umożliwiające zakup innych usług związanych z podróżą - hotel, auto i tak dalej. To oznacza, że nabywcy tych firm również pozostaną objęci gwarancjami funduszu.

- Trzeba jednak zwrócić uwagę, że ustawa odrzucić tylko zwiększa ochronę konsumentów. W niektórych sytuacjach rzeczywiście pozycja podróżnych zostanie niepodpartapodparta, pokrzepiona, podsycona, pobudzona, utwierdzona, umocniona, ugruntowana, ale są obszary, które będą ją osłabiały – mówi nam dr Piotr Cybula, radca prawny specjalizujący się w prawie turystycznym. Cybula podaje przykład jednodniowych wycieczek. Jeśli zamkną się one w 24 godzinach i będą bez hotelu, to takie wycieczki są wyłączone spod paragrafów nowej ustawy. – Tu nie zaakceptować będzie mowy o ochronie turystów – mówi mnie ekspert.

Ryanair poleci z Lokalny do Jordanii. Konkurenci także uruchamiają nowe rejsy

Co z pasażerami linii aeronautycznych?

"Skoro zorganizowane i zespolone usługi turystyczne zostały objęte ochroną na wypadek niewypłacalności przedsiębiorcy, to analogiczna asekuracja powinna być zapewniona też pasażerom linii lotniczych" – to już styczniowe nastawienie Polskiej Izby Turystyki.

Izba jest członkiem Europejskiej Organizacji Związków Biur Wycieczki Unii Europejskiej (ECTAA). Przygotowanie ta po upadłości trzech dużych przewoźników – brytyjskiej linii lotniczej Monarch Airlines, niemieckiej Air Berlin i austriackiej Niki – zaapelowała w Brukseli o przygotowanie przepisów, które lepiej chroniłyby interesy pasażerów upadających linii lotniczych.

"ECTAA ofiaruje, aby zabezpieczenia były przykładne dla przewoźników, ich koszta miałyby być włączone w cenę biletu lotniczego, a stosowne regulacje powinny początkowo dotyczyć przewoźników z Unii europejskiej Europejskiej, a następnie zostać poszerzone na linie zza Wspólnoty. W taki sposób zabezpieczone zostałyby wszystkie bilety sprzedawane na terenie krajów członkowskich" – wyjaśnia Paweł Niewiadomski wraz z Polskiej Izby Turystyki.

Ze wstępnych szacunków Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego wynika, iż w 2017 roku ponad 6 milionów Polaków wykupiło wakacje w biurach podróży.