«Independence» uwolni kraje bałtyckie od Rosji? Litwa ma obecnie gazoport, Świnoujście wciąż się buduje  Informacje

Temat: Litwa

  • Nasi sąsiedzi wzorują się na Polsce. Chcą ograniczyć wymiana handlowa w niedziele
  • Litwa stosuje w praktyce swój odpowiednik 500 oraz. "Bierzemy przykład z Polski"
  • Litwini chętnie kupują trunek w polskich sklepach. Niebawem sprzedaż może jeszcze wzrosnąć
  • Litwini szykują specjalne miejsce na wypadek wojny
  • Premier Litwy oskarża Polskę. "Chce upiec dwie pieczenie przy jednym ogniu"

Pływający terminal LNG "Independence" może w razie potrzeb pokryć 90 proc. zapotrzebowania na gaz krajów nadbałtyckich – mówiła w poniedziałek po Kłajpedzie prezydent Litwy Dalia Grybauskaite.

Prezydent zaznaczyła, że chodzi o strategiczny projekt energetyczny, ale jednocześnie geopolityczny, który determinuje przyszłość tego kraju, a również - prawdopodobnie - całkowitego regionu. - To zwycięstwo wszystkich obywateli Litwy i samej Litwy, która przeprowadziła projekt terminalu samodzielnie a mianowicie uznała.

Bezpieczeństwo najważniejsze

Litwa buduje własną pozycję przed negocjacjami z Gazpromem

Grybauskaite podkreśliła, hdy chodzi głównie o bezpieczeństwo. - Terminal LNG przy Kłajpedzie (…) będzie gwarancją bezpieczeństwa dla całego regionu. Będziemy zawsze w będzie pomóc naszym sąsiadom, o ile będą tego potrzebowali. Jeśli stanie się to potrzebne, terminal będzie w stanie pokryć nawet 90 proc. zapotrzebowania (na gaz a mianowicie red. ) wszystkich trzech krajów nadbałtyckich - wskazała.

- Nikt odrębny od teraz nie będzie w stanie dyktować mnie cen gazu, kupić oficjalną wolę polityczną albo kierować naszymi politykami. Jeszcze przy jednym spotkaniu udowodniliśmy sobie i światu, że nasz naród zdoła chronić swą niepodległość wszystkich dnia. Zmieniającą zasady gry decyzję Litwy manifestuje kategoria statku - podkreśliła Grybauskaitė (Independence to po angielsku niepodległość - red. ).

Jak dodała, poniedziałkowe wydarzenie to ważny miejsce na drodze wolności Litwy, pokazujące, że Litwini zdołają osiągać ambitne cele jak i również brać odpowiedzialność za przyszłość. To z kolei wzmacnia poczucie solidarności i poczucie powierzenia Litwinów do siebie jak i również państwa - oceniła dziękując rządom poprzednim i aktualnym. Zaznaczyła też, że uznaje fakt, iż byli i są przeciwnicy tego planu.

Polska również buduje swój gazoport, ale rozpocznie swoją działalność dopiero w ewentualnym roku.

W tym kontekście prezydent podziękowała także m. in. norweskiej przedsiębiorstwie, od której Litwa wynajmuje terminal na 10 latek i rządowi Norwegii zan odwagę, że mimo prób "jednego z sąsiadów Litwy" na rzecz zatrzymania projektu, zdecydował się budować terminal. Podziękowała też Południowej Korei, gdzie powstał terminal i innym krajom wspierającym wzór.

Terminal LNG w Kłajpedzie być może odbierać do 4 mld metrów sześc. gazu rocznie

Terminal pływający

Terminal "Independence" to tzw. pływający terminal regazyfikacyjny (FSRU - Floating Storage and Regasification Unit). Nazwa oznacza statek magazynujący płynny surowiec z umieszczoną instalacją zmieniającą jego odmianę ze skroplonej na gazową. Ze statku, który być może przyjmować gaz z zwykłych gazowców, dalej paliwo wydaje się być wtłaczane do sieci przesyłowej.

FSRU "Indpendence" ma prawie 300 m długości, a w czterech składach może pomieścić 170 tys. m sześc. LNG. Po pierwszym roku działalności posiada umożliwić sprowadzanie na Litwę do 1, 5 mld m sześc. LNG na rok (przy krajowym popycie rzędu 3 mln m sześc. rocznie), a docelowo - do 4 mld metrów sześc. rocznie. Na razie umowa zakupu LNG od firmy Statoil pod kątem terminalu opiewa na 0, 54 mld m sześc. rocznie.

Terminal dostarcza i wynajmuje Litwie norweski koncern Hoegh LNG. Statek posiada być w najbliższych tygodniach przygotowywany i testowany. Podług aktualnych planów ma być gotowy 3 grudnia, an od 1 stycznia 2015 r. ma rozpocząć pracę. Trwa wykańczanie infrastruktury terminalu (wykonawcą jest łotewska spółka BMGS). Większość prac przeprowadził też niemiecki wykonawca (PPS Pipeline Systems) ok. 20-kilometrowego gazociągu, który doprowadzi paliwo z terminalu do prawdziwej sieci; m. in. dobiega końca drążenie liczącego w porządku. 2, 4 km podziemnego odcinka pod Zatoką Kurońską.

Wiele problemów

Według ministra energetyki Litwy Rokasa Masiulisa pływający terminal LNG rozwiązuje dwa główne zmartwienia energetyczne tego kraju: spośród gazem i energią elektryczną.

Masiulis, który do niedawna był szefem firmy Klaipedos Nafta, odpowiadającej za przygotowanie infrastruktury terminalu, otwierał konferencję poświęconą bezpieczeństwu energetycznemu i możliwościom rozwoju handlu gazem w regionie. Stało to wydarzenie towarzyszące ceremonii powitania statku-terminalu w porcie w Kłajpedzie.

Litewskie media: Orlen Lietuva nie ukrywa możności bankructwa

Masiulis podkreślił, iż przedsięwzięcie związane z pozyskaniem terminalu zajęło ponad 3 lata przygotowań – uzgodnień politycznych, negocjacji. - Daje ono jednak Litwie nie tylko niezależność pod względem gazu, ale też niezależność pod względem wytwarzania energii elektrycznej - wskazał minister.

Przypomniał, że zaraz po upadku ZSRR Litwa była uzależniona w 100 proc. od importu ropy jak i również gazu. Z kolei od czasu zamknięciu elektrowni atomowej Ignalina w 2009 r. blisko 70 proc. zużywanej w Litwie energii pochodzi wraz z importu (pozostała część wytwarzana jest przede wszystkim spośród gazu i ropy). Teraz Litwa rozwiązuje te kłopoty.

Większe bezpieczeństwo

Norweski minister ds. Europejskiego Areału Gospodarczego i UE Vidar Helgesen ocenił podczas poniedziałkowego briefingu, że terminal, który to zwiększa bezpieczeństwo energetyczne Litwy, z istniejącymi i mającymi powstawać łącznikami energetycznymi tegoż kraju z sąsiadami, wpisuje się w europejską politykę energetyczną. Helgesen akcentował, iż Norwegia (nie będąca członkiem UE) uczestniczy w w europie rynku, przyczyniając się do jego rozwoju i integracji, co uważa za konieczne.

Helgesen zapewnił również, że rząd Norwegii zgodnie z przyjętą przezeń zasadą nie będzie wpływał na biznesowe decyzje kontrolowanego przezeń koncernu Statoil ws. wartości sprzedawanego Litwie LNG. Dotyczyć to ma też kwestii, w której np. Gazprom obniżyłby cenę gazu, aby uczynić import poprzez terminal w Kłajpedzie nieopłacalnym. Minister zaznaczył, że obecna sprawa, w której Litwa zostanie miała dwóch dostawców owego paliwa, oznacza konkurencję, a to zwykle wpływa dzięki poprawę cen.

Ile będzie kosztować polska zakład energetyczny jądrowa?