ITS o płynach hamulcowych: cząstka nie spełnia norm

Uwaga na płyny hamulcowe. Ostrzeżenie dla kierowców

Cztery dzięki dziesięć płynów hamulcowych popularnego typu DOT-4 nie spełnia norm - wynika spośród badania Instytutu Transportu Samochodowego. ITS zwraca uwagę, iż złej jakości płyn wydłuża, a w skrajnych wypadkach może całkowicie uniemożliwić obstrukcja pojazdu.

Centrum Doświadczeń Materiałowych Instytutu Transportu Samochodowego zweryfikowało jakość popularnych płynów hamulcowych klasy DOT-4 dostępnych na polskim rynku. Badaniem zgodności z wymaganiami jakościowymi objęto dziesięć popularnych produktów.

Eksperci ITS sprawdzili m. in. wartość amplitudy temperatury wrzenia i lepkość, czyli właściwości decydujące o jakości olejku.

Auto bez posiadacza auta i dramatyczny wybór: czyje życie uratować

- Wyniki badania wykazały, iż cztery z dziesięciu płynów nie spełniały określonych po normie wymagań. Zbyt małą wartość temperatury wrzenia płynu wykazały cztery płyny, zaś dwa spośród nich w czasie badania prawie całkowicie odparowały, przy okazji wykazując brak odporności na utlenianie. Przy ich przypadku na surowcach laboratoryjnych pojawiły się także wżery korozyjne – tłumaczy Ewa Rostek, kierownik Środku Badań Materiałowych ITS.

"Z wiekiem traci właściwości"

Instytut Transportu Samochodowego ostrzega, że w rzeczywistości stosowanie takich płynów hamulcowych (niespełniających norm jakościowych) może przedłużyć drogę hamowania, a po skrajnych przypadkach nawet "całkowicie uniemożliwić hamowanie pojazdu".

Jak przypominano w komunikacie, "płyn hamulcowy z stażem traci swoje właściwości, dlatego producenci aut zalecają swoim wymianę nie rzadziej niż co dwa-trzy lata".

"Mimo to badania spośród 2014 roku wykazały, hdy 22 proc. polskich kierowców nigdy nie zlecało tej wymiany, a w dwudziestu siedmiu proc. zweryfikowanych pojazdów kwalifikował się on do natychmiastowej zmiany" – zaznaczono.

- Musimy pamiętać, iż płyn hamulcowy jest higroskopijny, tzn. absorbuje wodę z otoczenia. Im mniej wody, tymże wyższe parametry wrzenia jak i również większa skuteczność działania. Gorączka wrzenia płynu klasy DOT-4 powinna wynosić co w żadnym wypadku 230 stopni Celsjusza – przypomina Ewa Rostek spośród ITS.

Droga hamowania

"Sprawne hamulce, z szlachetnej jakości płynem w układzie, osiągają pełen potencjał operowania po ok. 0, 2 sekundy. W praktyce innymi słowy (przyjmując, że pojazd poruszający się z prędkością 100 km/h pokonuje dystans 27 m/s), że hamowanie rozpoczyna się dopiero 5 metrów na wciśnięciu hamulca. Mając płyn niespełniający wymagane parametry, kosztowna hamowania będzie nawet 7, 5-krotnie dłuższa, a samochód zacznie hamować dopiero według 35 metrach od momentu, wówczas gdy pedał hamulca został wciśnięty" – podkreślono w komunikacie.

"Jakość płynu hamulcowego ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy, dlatego obok jego wyborze należy prowadzić się zaleceniami producentów samochodów i kupować tylko hermetycznie zamknięte opakowania" – dodano.

Dpa: W USA skandal spośród pomiarem spalin może pociągać koszty VW 45 mld dolarów Tech