Dart. Odbiory pociągów dla PKP

Polskie pendolino na ostrym zakręcie. W grę wchodzi 1, 2 mld zł

PKP Intercity prowadzi fabryczny odbiór 5 wraz z 20 zamówionych pociągów Dart - poinformowała rzeczniczka PKP Intercity Beata Czemerajda. Każde Darty muszą zostać odebrane do końca grudnia br., bo inaczej spółka być może stracić unijną dotację dzięki ich zakup.

W piątek „Puls Biznesu” napisał o rzekomych naciskach PKP Intercity na komisarzy odbierających pojazdy Dart. Zdaniem prasa periodyczna, realizacja kontraktu jest zagrożona. Wątpliwości komisarzy ma wywoływać m. in. brak pomiarów strzałki ugięcia pudeł pociągów po ich pełnym zaopatrzeniu (czyli nikt nie sprawdził jak skład zachowa się w trakcie jazdy np. dzięki zakrętach). Jeżeli producent do końca roku nie zamknie projektu to PKP straci unijne środki przeznaczone w jego realizację. Cały układ wart jest 1, dwóch mld zł, z czegoż z Brukseli pochodzi 600 mln zł.

- Jesteśmy w tracie odbiorów fabrycznych pięciu Dartów, jednakże zanotowaliśmy pewne usterki, które producent musi usunąć jak i również przedstawić nam pojazd do odwiedzenia nowej inspekcji - wskazała Czemerajda.

Jak wyjaśniła, odbiory są dwustopniowe. Główny - to odbiór taśmowy, gdzie komisarze PKP Intercity sprawdzają pojazdy, czy wszelkie elementy są zgodne wraz z zamówieniem. Drugi etap odbiorów odbywa się już na po stronie PKP Intercity i wtedy pociągi powinny mieć także homologację spośród Urzędu Transportu Kolejowego.

Do końca roku

Pesa się nie wyrabia. Opóźnione darty i tramwaje

Dodała, że zgodnie z umową producent (PESA Bydgoszcz - PAP) ma czas na realizację kontraktu do ukończenia grudnia br. - Fabrykant zadeklarował wypełnienie warunków kontraktu na dostawę pociągów przetestowanych i zgodnych z zamówieniem. Nasi komisarze dokładnie potwierdzają każdy pojazd - powiedziała Czemerajda.

Wskazała, że Darty będą sukcesywnie włączane do ruchu kolejowego. - To proces, który wymaga czasu, ale zakładamy, że własny partner wywiąże się spośród kontraktu, a Darty wyjadą na tory w połówce grudnia 2015 r. Do ruchu włączać będziemy powoli kolejne jednostki, które m. in. przejadą odpowiednią liczbę kilometrów. Wraz z wejściem w życie nowego rozkładu chcielibyśmy, aby wyjechało kilkanaście jednostek, które z czasami byłyby uzupełniane o następne. Cały proces zakończony zostałby wiosną przyszłego roku - zapewniła.

Bez kłopotu?

Szef zespołu prasowego firmy Pesa Maciej Grześkowiak potwierdził PAP, że trwają fabryczne odbiory pięciu Dartów.

- PesaDart zdobył też zezwolenie na wejście do ruchu wydane za pośrednictwem Urząd Transportu Kolejowego, co oznacza, że jest to pojazd spełniający wszystkie standardy bezpieczeństwa i normy obligatoryjne dla pojazdów klasy IC. Teraz na różnych etapach zabudowy jest pozostałych kolejny pojazdów, co oznacza, wraz ze zgodnie z umową do końca grudnia dostarczymy PKP Intercity wszystkie 20 pociągów PesaDART - poinformował Grześkowiak.

Gdzie będą kursować?

Pesa i PKP Intercity prezentują oryginalne dziecko. Oto siedem faktów o Darcie

Według zapowiedzi PKP Intercity Darty posiadają kursować na liniach: Jelenia Góra – Wrocław - Łódź - Warszawa do Białegostoku i Lublina a także z Białegostoku i Lublina do Bielska Białej poprzez Warszawę, Koluszki, Częstochowę i Katowice.

Przetarg na dostawę 20 pociągów Dart został rozstrzygnięty 19 lutego 2014 r. Koszt to ok. 1, 3 mld zł, w tym w porządku. 570 mln zł pochodzi z pieniędzy unijnych. Porozumienie obejmuje również serwis pociągów przez kolejnych 15 czasów.

Darty posiadają 352 obszaru siedzące; 292 w drugiej klasie i 60 w pierwszej. Pociąg ma długość 153 metrów i waży ok. 280 ton. Darty uzbraja się m. in. w klimatyzację, nadajniki WiFi, stojaki na rowery, monitoring, przedział barowy. Znalazły się po nich także dwa stanowiska dla osób poruszających się w wózkach inwalidzkich, winda ułatwiającą wjazd do pociągu ludziom niepełnosprawnym oraz przystosowana gwoli nich toaleta.

Darty mają być wyposażone w Europejski System Sterowania Pociągiem poziomu drugiego, zapewniający lepsze bezpieczeństwo. Na dachach pociągów, które będą przystosowane do poruszania się z prędkością 160 km/h, będą zamontowane wyjątkowe falowniki, które obniżą pułap hałasu.

Producentem Dartów jest firma Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S. Natomiast. Komponenty i podzespoły do odwiedzenia produkcji pojazdów są zaopatrywane z ponad 350 lokalnych przedsiębiorstw.

Baryłka ropy za 35 dolarów? «Możliwa jest powtórka krachu z 2009 roku» Surowce